24/7-shopping kan være fremtiden - men ikke for alle typer varer
Med en QR-kode modtaget på SMS kan man komme ind alle døgnets timer. Her kan man få lov at kigge på varerne i virkeligheden i stedet for bare på nettet. Og hvis man finder noget, der falder i ens smag, så kan man bestille det på en webshop.
Sådan lyder konceptet fra virksomheden ProRoom, der udbyder ubemandede showrooms for en række kunder landet over.
Proroom, der blev grundlagt i 2016, har hidtil primært haft kunder indenfor bolig- og byggeerhvervet. Det drejer sig blandt andet om Norliving, Grohe, Dansani, Moogio og Flisekompagniet.
Men spørger man adm. direktør Petter Rodin, så kan konceptet også sagtens udrulles i mere gængse retailsammenhænge som elektronik-, isenkræmmer- eller tøjforhandlere.
Friheden fra onlinehandel
Ifølge Petter Rodin er tanken bag konceptet, at det skal øge kundernes frihed. For som bekendt stiger og stiger onlinehandlen i popularitet, og på webshops kan man altid browse forskellige varer, når man har tid og lyst.
Det er også på den baggrund, at Prorooms koncept er kommet til verden.
- Det handler om, at man kan kombinere friheden ved at shoppe, når det passer en, med fordelene ved at være i en fysisk butik. At man kan se det med egne øjne og føle og røre ved det, siger Petter Rodin til RetailNews.
Vil måske udvide koncept
På sigt håber han, at det også kan videreføres til øvrige dele af detailhandlen, men i første omgang har de rigeligt at se til.
- Lige nu har vi masser at se til, men konceptet kan udvides på sigt, siger Petter Rodin.
Jeg kan se på besøgstallene, at der ikke kommer voldsomt mange midt om natten. Er det ikke lidt en gimmick at tale om et døgnåbent showroom, hvis der alligevel ikke kommer nogen i ydertimerne?
- Det er ikke en gimmick, for der er jo nogle, der kommer sent om aftenen eller før arbejdstid. Men det er rigtigt, at der ikke er mange midt om natten. Men man kan komme, når det passer en, og det er det, der er vigtigt at signalere.
Ikke sikker på fremtid
Hos Dansk Erhverv genkender sekretariatschef for handel, Nikolai Klausen, et billede af, at flere forsøger sig med showrooms.
Men han ser det ikke nødvendigvis som noget, der kommer til at brede sig ud til andre dele af detailhandlen, som Petter Rodin ellers tror på.
- Det er en god idé, men jeg kan ikke lige nu se det falde over i for eksempel tøjbutikker. Der giver det bedre mening med varer, som man skal have i længere tid og bruge flere penge på, for eksempel et blandingsbatteri eller en sofa, siger han.
Han peger på, at hårde hvidevarer kunne være en produktgruppe, som man vil kunne vise frem i sådanne showrooms.
- Det skal være noget, der er oppe i pris, hvis det er nødvendigt at tage ud at kigge på. Hvorfor skulle man tage i showroom for at se på en t-shirt fra H&M til 149 kroner og gå hjem at købe den på nettet, spørger Nikolai Klausen.